آموزش داستان نویسی قسمت ششم

آموزش داستان نویسی قسمت ششم

آموزش داستان نویسی قسمت ششم

“با سلام خدمت کاربران رمانسرا”
با یه آموزش دیگه از سری آموزش های داستان نویسی در خدمت شما هستم.
امشب میخوام درباره این بنویسم که به عنوان یک نویسنده داستان نویس،
چه برنامه ی کاری باید داشته باشید

خب این رو بدونید که مطالعه ی روزانه و پیگیر
مهمترین کاریه که شما باید انجام بدید. فهرستی از آثاری رو که قراره مطالعه کنید
رو روی کاغذ بیارید و شروع کنید به مطالعه، درسته که درواقع شما داستان نویس هستید
و بیشتر باید بنویسید، اما این رو به خاطر داشته باشید که لازمه ی هر نوشتنی، خواندن و
مطالعه ی پیگیر و پی در پیِ.
اونطور هم نیاز نیست که مثلا شما تمام یا بخشی از آثاری رو که از مجموعه داستان و رمان
گرفته و به فارسی منتشر میشه در ایران و یا نویسندگان معاصری که با شما هستن رو بگیرید
و بخونید، آثار شاخص کفایت میکنه.
شما به عنوان یک داستان نویس، مختصص و پژوهشگر تاریخ ادبیات نیستید،
قرار هم نیست همه ی آثار رو مطالعه کنید اما هر نویسنده ای در هر جای دنیا
باید تاریخ مملکتشو بدونه و درباره اون مطالعه کرده باشه. باید نویسنده گان شاخص
کشورش و دیگر کشورها رو بشناسه باید بدونه که اون ها از چه تکنیک هایی استفاده می کنند
زبان داستانیشون، تشخص زبانیشون شاید این به ذهن مثلا یک نویسنده ی جوان برسه
که بگه خوندن تاریخ تمدن اثر ویل دورانت برای یک نویسنده اهمیت داره
برای اینکه خوندن اون اثر و آثاری از این دست به شما یک نگاه هستی شناسانه میده،
مثلا از همون جلد اولش که مشرق زمین گهواره تمدنِ، شما وقتی شروع می کنید
و خرد خرد می خونید تا برسید به جلدای بعدی، یک سیر تمدنی بشر رو تو این اثر می بینید
یا همینطور آثار فلسفی، روان شناختی این کمک میکنه به دیدگاه و نگاه نویسنده
و اینکه حتما آثار کهن رو مطالعه کنید و از گلستان سعدی گرفته تا تاریخ بیهقی
و شاهنامه ی فردوسی و سفرنامه ی ناصر خسرو و آثار کهنی که ما داریم و پشتوانه ی
ادبیات مون هست دقت کنید که قرار نیست ما مثل اون ها براساس زبان اونها بنویسیم ولی
مطالعه ی این آثار پشتوانه ی یک داستان نویس محسوب میشه.
حتما برای مطالعه برنامه ی روزانه داشته باشید.
ساده ترین برنامه اش هم اینه که در یک تقویم کوچیک جیبی روزانه برای خودتون
حداقل دو ساعت مطالعه رو در نظر بگیرید این چیز زیادی نیست در ماه میشه ۶۰
ساعت ولی این رو در نظر داشته باشید، شما در این ۶۰ ساعت چند کتاب بخونید
و به دیدگاه و نگاه شما کمک کرده. این دو ساعت رو هم حتما در نظر داشته باشید
که اگه امکان داره شما دو روز سه روز گرفتار باشید، یا مثلا مریض باشید و نرسید
تا سه چهار روز مطالعه داشته باشید
ولی این ۶۰ ساعت رو باید در طول اون ماه باید پر کنید شبیه محل کاری که میرید و
در یک ساعت خاص رو باید اونجا باشید این دو ساعت مطالعه ی روزانه رو حتما برای خودتون در نظر بگیرید
علاوه بر خواندن اثار شاخص جهان, روزانه دست کم بین نیم تا یک ساعت بنویسید
مهم نیست که اون ها رو چاپ نمی کنید. فقط بنویسید و اون رو بذارید کنار
چندان به فکر چاپ این آثار نباشید. از کاری که میخواید انجام بدین غول نسازید
اینکه مدام به وسط یا پایان کار فکر کنید ناخداگاه شما رو از ادامه ی نوشتن باز میداره
و نکته ی مهم دیگه اینکه وقتی داستان یا رمانی نوشتین هرچقدرم خوب بود
این تصور رو از خودتون دور کنید که من یه نویسنده ی درجه یک هستم
به قول پی جی اوت هاوس راز نویسندگی اینه که نوشته ی خود رو اونقدر ریز ریز کنید
تا به چیزی برسید که فکر می کنید واقعا خوبه بعد اون رو هم دور بریزید در همین ارتباط
همینگوی هم میگه دردانه هاتون رو بکشید.
تا مبحث دیگر درباره داستان و داستان نویسی خدا نگهدار
دسترسی به دیگر آموزش ها
آموزش داستان نویسی قسمت ششم

توصیه میشه :  آموزش نویسندگی قسمت چهارم